Pincéreknek
Személyi, tárgyi, jogi feltétel.
Az idegenforgalom szintén ezekből áll.
külső
belső
Marketing folyamat (piaci folyamat)
A helyzet felmérése (hol vagyunk most)
A cél kitűzése (mindig konkrét és meghatározott)
A stratégia kidolgozása (hogyan jutok el a célhoz)
Programozás (mibe fog ez kerülni)
Megvalósítás, ellenőrzés.
Helyzetfelmérés:
Saját feltételrendszer, helyzet, valamint a konkurencia feltételrendszere, helyzete személyi, tárgyi, jogi szemlélet alapján
Cél: (a termék és az áru létrehozása)
Ansoff mátrix táblázata:
ÚT új termék |
ÚP új piac |
RT régi termék |
RP régi piac |
tratégia:
4+4 P Morrison elmélet
kereskedelem:
idegenforgalom:
Programozás:
Megvalósítás:
(Hippokratész)
- szangvinikusak
vérmes, könnyűvérű, könnyen izgul, bizakodó, könnyen felejt, általában szimpatikus, szervezőképes, személy-centrikus (sokat ad a külsőségekre)
- kolerikusak
melegvérű, hajthatatlan, ki nem elégülő tettre-vágyó, célorientált, szinte tarol, „epések”, (átnéz mások feje fölött)
- melankolikusok
fekete epéjű, nehézvérű, lassan izguló, lelkére mélyen hatnak az események, pontos, határidő-kész, örökké panaszkodó, szinte kishitű (nyuszik)
- flegmatikusak
nyálkás, hidegvérű, szinte közömbös, lusta, de lényegbelátó
víz, föld, tűz, levegő → analizál
víz – hó, jég, tó, tenger, folyó, termálvíz …
föld – halmazállapota szerint: homok, kavics, kő, márvány, szikla
régészet, szabad múzeumok, építészet
természeti megjelenések szerint: erdők, parkok, rétek, puszták,
virágok, gyümölcsök
zsiráf, zebra, krokodil
tűz – mint energiát adó és sugalló eszköz: tábortűz, tűzijáték, kandalló, csillagszóró
levegő – emberi értékek / amiből legfontosabb a lélek és kötődései
népi erkölcs, szokások, népművészet, öltözködés, divat, ünnepek, történelem, temetők, sírok, vallás …
multiplikátor = hatványozó
Idegenforgalom működése:
→ fontos a motiváció IFO fogadó IFO küldő
aktív passzív
→ fontos, hogy Magyarország fogadóképes is legyen. (aktív / passzív területek)
primer kör: alapvető szükségletek biztosítása (lakás, étel / ital)
szekunder kör: kulturális fejlődés következik
terciel kör: jóléti társadalmakban rendszerek kialakítása (utazás / fogadás)
Az idegenforgalom fogalma a társadalmon és a gazdaságon belül
Idegenforgalom kifejezés = a turizmus kifejezésével szinonim (= azonos értelmű fogalom)
Kikből áll az idegenforgalom:
- utazó személyek, idegenforgalmi alanyok, turisták, akik minimum 1 éjszakát töltenek el egy kereskedelmi szálláshelyen.
Ki vesz még részt az idegenforgalomban?
- az e célra létrehozott műszaki, gazdasági, politikai szakapparátus.
Miért utaznak a turisták?
- az utazás egy emberi magatartáshoz (motivációhoz) köthető.
Egyéb motivációs csoport:
pszichikai motiváció – szellemi pihenés, kikapcsolódás, rekreációs folyamat.
fizikai motiváció – sport, túra, kulturális, kereskedelmi tevékenységek.
Mi szükséges gazdaságilag és politikailag az utazáshoz?
- szabadság (demokratikus, liberális gondolkodás)
- szabad rendelkezésű idő
- szabad rendelkezésű jövedelem
- szabad elhatározás
- feltételrendszer
- piacgazdaság működése a kereslet / kínálat alapján
Idegenforgalom
- fogadó területek: pénzügyileg aktív terület, ahol a turisták a máshol megkeresett jövedelmüket elkölthetik.
- küldő területek: pénzügyileg passzív terület; a lakosság turisztikai céllal, békés szándékkal utazik.
- közbeeső terület (tranzit): a turista csak átutazik, nem tartózkodik a helyszínen folyamatosan.
Mikor működik jól a turizmus?
- amikor kiegyensúlyozott, kölcsönös, folyamatos.
Miért fontos az idegenforgalom?
- békés célú
- jelentős bevételt, forgalmat jelent
- kulturális, politikai, gazdasági, emberi kapcsolatokat teremt
- minden területen elősegíti a fejlődést
- munkahelyteremtő
- multiplikátori hatása van
- exportpótló tevékenység
Ki a turista?
- aki 24 órán túl tartózkodik
- kiránduló: 24 órán belül elhagyja otthonát, majd visszatér
- átutazó turista: a törvénynek megfelelő ideig tartózkodik az országban.
Kereskedelmi szálláshelyek – a vendég mindenért fizet
Nemzetközi – nonstop, valutáért
belföldi – csak szezonon belül, forintért
szállodák: 1-5 csillag, szállodaszerű, egyéb szálláshelyek
Kapacitás = kihasználtság
vetíthető szálláshelyekre, vagy régiókra
üzemeltetési időre, kiadott szobák számára, ágyak számára
éves vonatkozásban, globálisan
(73%-os feltöltöttség már jó)
Szezonalitás = idényjelleg (fel kell rá készülni)
¼ év ½ év ¾ év év vége
március május augusztus szeptembertől (dec. 24 nem)
1 hónapig konferencia Hungaroring konferencia
Budapest, Balaton 1960
Budapest 2008
1960 → tömegturizmus jelenség
2008 → nyáron már nincs igazán turizmus
Idegenforgalmi termék = szolgáltatás
Turistaköltés
A turisták által a meglátogatott helyen elköltött pénzösszeg. Nincs benne a nemzetközi távolsági utazások költségei.
Költés-struktúra
Egy vendégnapra jutó bevételek megoszlása a fő költség-nemek szerint.
Azaz milyen megoszlásban költ a vendég.
Idegenforgalmi komplexitás
Az idegenforgalom csak úgy működik, ha szervezzük.
Szállás, vendégek ellátása, szolgáltatások, helyi közlekedés nélkül nem tud működni.
Teljes egészében, egyszerre működik.
Az idegenforgalom megjelenési formája
- nemzetközi idegenforgalom
Országhatárok átlépésével, idegen fizetőeszközök használatával
- belföldi idegenforgalom
Országhatáron belül, saját fizetőeszközzel
- nemzetközileg aktív: ahol a turista lesz (a déli országok a legaktívabbak)
- passzív: ahonnan elutazik (pl. Németország, ahol viszont erős az ipar)
- belföldi aktív: Balaton, Budapest, Hortobágy, gyógyforrások, Hajdúszoboszló, Zalakaros, Gyula
- passzív: Ózd, ipari városok, Bakony (?), Alföld, Tatabánya
- folyamatos
- 1 évados (tavasz, ősz)
- 2 évados (Balaton)
- hétvégi (4 napra – fix hely)
- spontán kialakuló / átutazó utak
Mi befolyásolja, hogy meddig van ott a turista?
- fejlettség
- infrastruktúra
- földrajzi fekvés
- éghajlati fekvés
- van-e specifikuma
- kereskedelmi – saját költségen
- szociálturisztika – megtámogatja valaki (pl. üdülési csekk)
- egyéni utazók
- csoportos utazók (15-20-tól)
- tömeges utazók (pápalátogatás)
- hol? – közúton 76%, vasúton 20%, repülőn 3% (1500 km <), hajón 0,5% (lassú)
repülőn: charter, menetrendszerinti, fapados (szolgáltatásmentes), last minut
- minél nagyobb a motiváció
- szálláshely kapacitás és a turisztikai lehetőségek szerint
A motiváció csoportosítása a turizmuson belül
Vakációs, vagy szabadidős turizmus |
Hivatás, gazdasági vagy biznisz-turizmus |
- endogén = egyénen belüli indítékok alapján jön létre |
- exogén = egyénen kívüli indítékok - alapján jön létre |
- többnyire magánszemélyek veszik igénybe |
- többnyire üzletemberek, diplomaták veszik igénybe |
- fizikai motivációk: üdülés, gyógyulás, sportolás |
- munkavégzés |
- pszichikai motivációk:környezetváltozást igényel, a városi ember a természetre vágyik, elszigeteltségből kitörés. rekreáció |
|
- emberi kapcsolatokból eredő: családi / baráti társaság igénye |
|
- kulturális motiváció: művészetek iránti igény, nyelvtanulás, tudományos eredménnyel ismerkedés |
|
- saját vásárlóerőből |
- nem saját vásárlóerő |
- saját szabadidő terhére |
- nem saját szabadidő terhére |
- saját elhatározásból |
- nem saját elhatározásból |
- saját eszköz kiválasztásával |
- nem saját eszköz kiválasztásával |
Főbb motívumok |
|
- üdülés - körutazás - látogatás - gyógyítás - sportolás - kirándulás - víkendezés - vallás - hobby, vagy specifikus érdeklődések |
- üzleti utazások - kongresszusok, konferenciák - kiállítások - vásárok - tanulmányi utak - diplomáciai utak - sportolók, művészek hivatalos vendégszereplése - incentive utazások |
- a motívumok vegyesek is lehetnek, de a vezérmotívum felismerhető és mindig meghatározó |
- a motivációk általában egycélúak, de kiegészíthetők egyéb specifikus motivációkkal is |
Sajátos jellemzők |
|
|
- speciális követelmények jellemzik - speciális szolgáltatások vehetők igénybe - igen kedvező a gazdasági, társadalmi, politikai hatásuk - magas színvonalat igényel a szolgálta-tásban, illetve a reprezentációban - magas a költésszint - nem szezonális - tömeges - jól szervezhető - kombinálható / kiegészíthető egyéb ide-genforgalmi, vagy nemzeti programmal - reklám és propaganda-szerepe nagy |
WTO - Világ Turisztikai Organizáció
ISO minősítés - erősíti a vállalkozás értékét
Fenntarthatóság - a lakosságot zavarja-e
- a környezetre megterhelő-e
Egészségügyi követelmények - tisztálkodás, egészségügyi ellátás
Arculattervezés - fontos az öltözködés (színek)
Multiplikátori szerep: hogy tudja közvetlenül, vagy közvetett módon mozgósítani a
háttéripart. (szék → szálloda)
Exportpótló tevékenység az idegenforgalom
Fontos a kulturális kapcsolatok révén
Idegenforgalmi komplexitás:
- szervezés, szállás, vendéglátás, szolgáltatás, szórakoztatás, helyi közlekedés
Milyen bevételt tudok ebből kihozni?
Üdülés - teljes komplexitással bír
Valamilyen indíték alapján jön létre
Mi jellemzi?
- általános költésszint
- nem kiszámítható
- a szervezés fő helyen áll
- fakultatív program (több pénzt hoz)
- passzív és aktív
- 3 S - tenger, napfény, homok
- passzív - általában akik elfáradtak
- fizikai, vagy pszichikai → külön programok
Körutazó turizmus: több hely összekötése
- komplex
- városnézések, extra területek megtekintése, múzeumok, kulturális események, kuriózumok megtekintése
Látogató turizmus (ezzel is foglalkozni kell)
- családi (rokonlátogatás)
- alacsony költésszint
- alacsony komplexitás
- 21 napot tartózkodik = egy kúra ideje!
- gyógyvizekre épülő
- amiben fürdünk, megmártózunk
- elfogyasztás
- klimatikus, levegővel kapcsolatos
- jó levegőre igény - hegyvidékek, barlangok, extra tiszta hely (Budakeszi, Margitsziget, Mátra, Balatonfüred)
- izolált gyógy-turizmus
- aids-esek, alzheimer kórban szenvedők → közösségek
- nem külön, hanem egyben kezelik őket
- A bevétel számottevő, mert speciális igényeik vannak (pl. cukorbetegek)
- szakértelem (speciális személyi feltételek)
- tárgyi feltételek - speciális eszközök
- a környezet kiválasztása speciális
- magas a költésszint
- a tartózkodási idő hosszú, + visszarendelhető
- jól szervezhető
- aktív: aki részt fog venni (pl. Hungaroring)
- komplex
- jól szervezhető
- passzív: a nézők
- nehéz szervezni, nem kiszámítható
- panziótól a szállodáig (kivéve az olimpia és a világbajnokságok)
- tömeges szervezést igényel
- nem kiszámítható, sok minden befolyásolja
- komplexitás hiánya
- milyen az infrastruktúra, a közlekedés, az ellátottság
→ pótolható: a motivációval
- kegyhelylátogatások (Mária-kultuszhoz kötődnek)
- zarándoklátogatások (Róma, Mekka, Lourdes, Jeruzsálem)
- eseményhez köthető (pl. pápalátogatások, a dalai láma utazásai)
- a szolgáltatások szerényebbek
- összetartóbb csoportok
- nem hivatásszerűen űzött tevékenység (pl. régészet, művésztelepek, énekelgetnek, fotózás, filmezés, ornitológia)
- az adott területek specifikus tulajdonságai
- Hortobágy, Bugac-puszta
- Tokaj - borturizmus (22 borvidék)
- vadászturizmus, lovas-turizmus (határtól-határig jó)
- termál-, gyógyfürdők
- gasztronómiai turizmus
- magyar kultúra (reneszánsz, török hatás)
- jól kiszámítható
- nem szezonális, stb.
- menedzserek, üzletemberek utaztatása
- magas szintű komplexitás
- ismételhető
- egy személyben is, csoportban is
- legerősebb felkészülés kell
- maximális felkészülés
- propagandahordozó szerep (reklám ≠ propaganda)
- társadalmi szituáció bemutatása, terjesztése
- központban: plenáris ülésterem, szekciós üléstermek
- regisztrációs helyszínek, tájékoztatás
- ellátás, programhelyszínek
- businesscenter kialakítása fontos
- több nyelven beszélő hostessek, nyomtatók, printerek
- kombinálhatók más eseményekkel is
- nagy tömegeket mozgat
- exkluzivitása van
- elő- és utóprogramokat lehet szervezni - minél távolabbról jönnek, annál előbb jönnek (pl. Dél-Amerika) - pre- és postprogramok
- hasonlít a konferenciához
+ 2 csoport
- kiállítók, bemutatók - nagyobb komplexitásigény
- nézők, látogatók - nem kell komplexitás
- rövid utak tartoznak ide (cég kiküld)
- komplexitás igényes
- költés szempontjából nem túl magas
- emberi kapcsolatok szempontjából fontos
- komplexitást igényel
- országok között kölcsönösségen alapul
- biztonsági gárda, újságírók, média, stb.
- kifizetődő, ha bankettel van összehozva
- valaki kiküldi őket
- ösztönző, jutalmazó turizmus
- ha továbbképzés, akkor le lehet vonni az adóból (az állam nem jár jól)
Az idegenforgalom jelentősége világviszonylatban:
Legdinamikusabban fejlődő ágazat, ami komplexitásában működik, ami nagy bevételt jelent a fogadó területnek, multiplikátori szerep.
Mérhető:
GNP - a világ összesített bruttó nemzeti terméke (~ 20%)
GDP - bruttó hazai termék (a bruttó IFO növekedés meghaladta a GDP növekedését)
|
1960-70-es évek |
1980 |
1990 |
2000 |
2001 szept. 11. |
ma |
állami bevétel |
nincs (transzfer rubel elszámolás) |
180 millió dollár |
824 millió dollár |
3,4 milliárd dollár |
stagnál (terrorizmus) |
enyhe emelkedés |
program |
tömegturizmus (szocialista országokba) |
exluzív fejlesztés (osztrák hitel-konstrukcióból szállodák) |
gyógy EXPO |
hivatás gazdasági business turizmus |
|
konferencia turizmus, gyógy, termál, kultúr-, specifikus |
jelenség tény |
tömeges |
tömeges és szervezett |
tömeges tranzit |
tömeges tranzit egyéni |
falusi, tanyasi, gasztronómiai stb. fejlesztése |
|
irányítás |
állami |
centrális + állam |
privatizált (!) |
privatizált |
|
|
|
70-es évek a hidegháború befejeződik |
bónokat hoztak létre 30 szálloda 1 ½ év alatt felfutó időszak |
liberalizált idegenforg. |
|
- a két tornyot szétlövik - légi közlekedés „leáll" - félnek az emberek - amerikai érdekeltségű szállodák konganak az ürességtől - hazai és EU turizmus fejlesztése - visszaesés tapasztalható |
pl. 2005 - 10 millió vendégéjszaka 2%-os növekedés |
- bár korszerűsítésre szorul → infrastruktúra fejlesztése
- a háttéripar korszerűsítése
- a szálláshelyek növelése (többnyire 4, 5 csillagos szállodák épültek. 2 és 3 csillagos
is kellene)
- az önkormányzatokat érdekeltekké kell tenni az idegenforgalom szervezésében
- Debrecen, Szeged, Pécs, Székesfehérvár/Veszprém, Győr -
konferenciaközpontokat építenek (csak Debrecenben valósult meg)
- erősíteni kell a közbiztonságot
- erősíteni kellene az életszínvonalat
- a centralizációt meg kellene szüntetni
- minden terület fogadóképessé váljon
Politikai vetület
- a kormány elfogadja húzóágazatnak az idegenforgalmat
Széchenyi program (pl. szállodák építése)
- Medgyessi kormány tagadja a húzóágazat szerepét (lerombolja)
- Gyurcsány - beteszik az új nemzeti programba az idegenforgalmat
Piac - közgazdasági értelemben az adásvételi ügyletek összessége.
A kereslet - kínálat találkozik, ami a piac eszközeivel találkozik.
Idegenforgalmi piac - teljes komplexitásával a szolgáltatások piaca.
Míg az árupiacon a fogyasztás a cél, addig az idegenforgalmi piacon ez nem a cél, hanem az eszköz.
Amíg az árupiacon a termékáru megfogható, kipróbálható, megvásárolható, szállítható, raktározható, addig az idegenforgalmi piac a szolgáltatás halmazából áll, ami előre nem tekinthető meg, nem próbálható ki, az értékesítés és szolgáltatás térben és időben elválik egymástól, nem szállítható, nem raktározható.
A nem realizálódott szolgáltatás nagy bevételkiesést, károkat okozhat.
A jellemző kategóriák:
- egy tényezős, maga a turista
- világpiac orientált
- sajátossága a mobilitás
- az álmok, elképzelések, motivációk konvertálhatók
- mindig más a szerkezet, amihez alkalmazkodni kell
- világpiac
- mobilitás
- többtényezős
- utazási irodák ajánlatai
- létrehozása esetenként kockázatos vállalkozás
- mindig újítást, fejlesztést kíván
- fontos a motiváció
- a primer, szekunder, terciel kör megcélzása
- az ár az idegenforgalmi piac harmadik alapkategóriája
- az árak szintjének változása, mértéke, iránya, gyakorisága befolyásolja a devizabevételt a nemzetközi viszonylatban, és országonkénti kapcsolattartást.
- a fő küldő országok gazdasági helyzete, liberalizálódása, a kínálat bővülése nyomán az ár fontos motívum lett
- az országok ár/bérviszonyai, és az adópolitika nagymértékben befolyásolja az idegenforgalmi kereslet/kínálat alakulását
- a valuta leértékelése: exportösztönző, importkorlátozó.
felértékelése: importnövelő, exportcsökkentő
(a drágaság minőségi szolgáltatással feloldható)
- a szolgáltatások minőségének javítása az árszínvonalban megnyilvánul, amit az árfolyam-politikával tudunk befolyásolni
(az energián keresztül befolyásolhat az állam - olaj, villany, gáz ára)
- szállás, étkezés
- a kínálat oldaláról tisztességesen kell tájékoztatni
Az idegenforgalom információs rendszere:
Mint minden ágazathoz, az idegenforgalomhoz is elengedhetetlen feltétel az információs rendszer kialakítása, működtetése.
Az információnyújtás feladata:
- a tevékenység ismertetése
- a minőség és jellemzőinek bemutatása
- az árak felsorolása
- az igénybevétel lehetőségeinek közlése
Az idegenforgalmi rendszer:
A WTO kijelöli a következő évek irányait.
A szervezetek átveszik ezeket az irányelveket, felmérik, hogy az ország alkalmas-e arra, hogy véghezvigyük:
Statisztikai Hivatal
Tervhivatal - tervezhető-e
Idegenforgalmi Bizottság, Idegenforgalmi Tanács
Regionális Bizottságok
operatív feladat = hétköznapi feladat
- a tevékenységet folytatók, idegenforgalmi komplexek fogják végrehajtani
Idegenforgalmi statisztika megfigyelési területei:
A statisztika a gazdasági élet információs rendszerének egyik legfontosabb ágazata.
A statisztika feladata:
- az idegenforgalom gazdasági jelenségeinek, az aktuális folyamatok összegyűjtése, rendszerezése, értékelése.
- a tömegjelenségek egy időre való vonatkoztatása, feldolgozása, elemzése.
- az egésznek tömör, számszerű jellemzése.
Mindez nagy segítséget ad az operatív feladatok tervezéséhez.
A statisztika területe:
- kiterjed a teljes gazdaságra
- érinti az állapotinformációt, tervinformációt, döntéseljárást
Az idegenforgalmon belül a következő statisztikákat kell elvégezni annak érdekében, hogy a működtetés zökkenőmentes legyen:
- népességstatisztika
- gazdasági statisztika
- bel- és külkereskedelmi statisztika
- férőhely és annak megoszlásának statisztikája
- utazási irodák ki- és beutaztatásával foglalkozó statisztikák
- szezonalitás arányának statisztikája
- területi megoszlás szerinti (küldő/fogadó terület) statisztika
- minőség felmérésének statisztikája
- a forgalom intenzivitásának statisztikája
- a költségek vizsgálatának statisztikája
- a ki- és beutazók arányának statisztikája
- a költésstruktúra, a bevételek megoszlásának statisztikája
Az idegenforgalom nagy változásokon ment keresztül. (98.oldal)
Az idegenforgalmunk új típusú fejlesztése érdekében tett eddigi intézkedések:
Liberalizálni kell a feltételeket
- a határőrség leépítése, de még véd bizonyos területeket (zöld sáv)
A vámot eltörölték, a kereskedelmi tételeket csak országon belül ellenőrzik.
Liberalizálni a bankszektort
- pénzváltók, kártyák működtetése
- forint konvertálása
Motiváció szélesítése
- agglomeráció is lehet idegenforgalmi terület
- a megyerendszer lebontása
- idegenforgalmi régiók kijelölése
Fontos az infrastruktúra bővítése és a szolgáltatási rendszer kapcsolódása.
Érdekeltté kell tenni az önkormányzatokat
- adó formájában részesedik a tevékenységből
- a programban résztvevő városok: Debrecen, Szeged, Pécs, Székesfehérvár,
Győr, Budapest
Általánosan a szállóhelyek (1-5 csillagosan is), éttermek, szolgáltatások bővítése.
Fő cél megmaradt:
1. hivatás- és businessturizmus, konferenciaturizmus
2. gyógy, termál, wellness
3. kultúrturizmus
4. speciális turizmus: falusi, tanyasi, vadász, halász, sport
Ki az, aki ezt ellátja?
szervezetek - jellemző a sokféleség, kettősség
1998 - négy pillér
jelenleg az Önkormányzati Minisztériumhoz tartozik
+ TIB = Tájegységi intéző Bizottság
Államtitkárság alá főosztályokat szerveznek → ők irányítják az IFO-t
Regionális Bizottságok
A Nemzeti Parkok ezeken kívül esnek, ők a Tájegységhez tartoznak.
OIB - Országos Idegenforgalmi Bizottság
→ párbeszéd: a Regionális és a Tájegységivel.
Pjt = Polgári jogi társaság
kht, gmk, bt - nincs elég tőke, ilyen már nem lehetséges
+ biztosítási betétet kell tenni
Kft, Rt alaptőkéje mennyi? (Google)
IFO Nemzetközi Szervezete: UNWTO
Szakmai Szövetségek
+ Magyar Nemzeti és Nemzetközi Gasztronómiai Szövetség
+ Magyar Cukrász Szövetség
Tételek:
1. tétel
- idegenforgalom meghatározása, motivációk, + multiplikátori szerep
→ 3 oldalas kidolgozás, alap - bármibe betehető
- történeti fejlődés - I. II. vh-ban a gatdagok kiváltsága volt
- az alsóbb néposztály szabadidő híján nem utazik
- 60-70-es évek: felszabadult idő - kistelkeket vásároltak az emberek
- 70-80-90-es évek - Mo. pol., társ., gazd. helyzete kedvez az utazásnak.
- 2 csoport: vakációs és hivatásos turizmus
- A turizmus fogalma: békés célú, minimum 1 éjszaka kereskedelmi szálláshelyen
- küldő - fogadó
- megjelenési formái
- Deffert elmélet
2. tétel
- kereslet = 1 tényezős: turista
- milyen összefüggések vannak? - szándék, lehetőség, szükségszerűség
- a kereslet igényét megvizsgálni: személyi, tárgyi, jogi feltételekre épít a turista.
- kiutazhat-e - jogi
- mivel szeretne utazni - tárgyi
- kik azok, akik bonyolítják? - személyi
- a kereslet megismerkedik a motivációval
- anyagi formában is megismerkedik
- milyen szolgáltatások vannak a csomagban
- milyenek az emberek ott
- nemzetközi / belföldi, aktív / passzív
3. tétel
- IFO termék és kínálat
- termék: szolgáltatás, és annak halmaza
(nem megtekinthető, nem kipróbálható, nem raktározható)
- szolgáltatás: az IFO legfontosabb eleme
- kínálat: maga a szolgáltatás (utazási irodák, stb)
- interszektorális (nemzetközi téren megtalálható)
- mobil
- IFO komplexitásnak kell megfelelni - szállás, vendéglátás, szórakozás
- sajátosság: csoportoknak - egyéneknek, helyszínen - telepített helyen
- figyelembe kell venni: árakat, közönséget (más-más áron, kedvezmények)
- befolyásolható tényezők:
- kereslet, árak, különböző országok
- társadalom politikai hangulata
- egészségügyi problémák, infrastruktúra
- minőség (szolgáltatás rendszere)
- fix / fakultatív programok aránya, összetétele
- package, szezonalitás
4. tétel
- ár - árszínvonal - árfolyamszabályzás
- ár = kínálat pénzbeli megjelenítése
- árszínvonal = minőséget képvisel összefüggenek
- árfolyam = valuta le és felértékelése
- magas ár
- alacsony színvonal csökkennek a piaci lehetőségek
- a hazai valuta felértékelése
- IFO - exportpótló tevékenység - mindhármat figyelembe kell venni
- marketing = piac - kereslet / kínálat között mozgó értékesítési lehetőség
- folyamat - szakaszok:
- tervezés: helyzet felmérése
- cél kitűzése
- stratégia
- programozás
- megvalósítás: helyzetfelmérés (saját és konkurencia)
5. tétel
- dinamikusan fejlődő iparág az utolsó évben
- ha képes a multiplikátori szerepét mozgósítani → nagyobb bevételek
(mert a háttéripar is fejlődik)
- exportpótló
- munkahelyteremtő
- békés célú
- politikai, gazdasági, társadalmi, emberi célokat teremt
- fejlődéstendencia - ha az IFO jól működik, a lakosság is jól él
- elősegíti: a lakosság iskolázottsága, szakmai ismeretek
→ exkluzív turizmust is bonyolíthat
- Mo-n az IFO jelentősége nagy (Széchenyi-program, Fejlesztési Tervek támogatják.
- főleg az EU csatlakozás után
- turizmuspolitika: pozitív, liberális, ehhez felkészült az ország gazdasági vezetése
- feladat: infrastruktúra, gazdaság-erősítés, kapacitás bővítése
(szálloda, falusi, tanyasi, éttermek)
- érdekeltté kell tenni az önkormányzatokat
- cél és spec. motivációk szorgalmazása
- hivatásos, konferencia, gyógy, kultúr, spec. turizmus szervezése
- bizonyos amerikai réteg célzása (Tony Curtis) - nosztalgia utak
- Távol-Kelet beszervezése (kínai kapcsolatok)
- portugál / magyar, holland / magyar kapcsolatok
6. tétel
országos szövetségek
7. tétel
inform. rendszer: - általános
- gazdasági személyi, tárgyi feltételek biztosítása
- operatív
- maguk a turisták
Statisztikai Hivatal adatai (lásd jegyzet, könyv)
1970-es évek végéig - tömegturizmus
tömeges és vakációs - jellegénél fogva előre nem jól tervezhető, a bevételek alakulása
elmaradt, ezért az ország IFO vezetése az exkluzív irányába szervezi át a folyamatot.
ennek feltétele: infrastruktúra
- szállodai kapacitás
- minőség
- programok összetettségének vált.
- környezeti háttér
- biztonság szavatolása
80-as évek: annak ellenére, hogy a tárgyi / személyi feltételeket biztosították,
az exkluzív turizmus nem tudott emelkedni.
ok: az ország gazdasági, politikai, társadalmi színvonala nem volt kompatíbilis
az exkluzív turizmus elképzeléseivel.
exkluzivitás lényege: minőségi szállodák, szolgáltatások, package, motivációk
bővítése és megjelenítése a hivatás / biznisz-turizmuson belül.
8. tétel
A két oszlop, amit felsoroltunk (vakációs / biznisz-turizmus)
- jelentősége: fogadóterületeket tudunk kialakítani - motiváció
- konferenciaközpontok az 5 városban
- jelenlegi helyzet: legyünk pozitívak
- dinamikus, de további fejlesztésre szorul az infrastruktúra
- növelni, de széthúzni a kapacitást (több, de 1-5 csillagos)
- önkormányzatokat érdekeltté tenni
- szervezetek hatékonyabbá tétele
- falusi / tanyasi
- bicikli / lovas
- gasztronómiai / borászat
- nagy probléma a közbiztonság
- hangsúly a környezetvédelemre
- életszínvonal emelése
9. tétel
gyógy-idegenforgalom:
egyik legfontosabb motiváció, amit a welness turizmussal célszerű kiegészíteni
alapfeltétel: személyi / tárgyi / jogi feltételek biztosítása
fontos az egészségügy stabilitása
- nemzetközi egészségügyi kapcsolat továbbfejlesztése
- szakemberképzés - lekötése
- tárgyi feltételek biztosítása - gyógyászati épületek, eszközök
- jogi - EU-n belül
klimatikus gyógy-turizmus, izolált gyógy-turizmus
- gyógyforrások - gyógyfürdők
- klimatikus helyek - pl. hegyvidék
izolált - pl. AIDS-esek, cukorbeteg gyerekek
gyógy-tényezők, forrás, klíma, környezet kiválasztása, tájolás (DNY-i),
környezetbarát, fenntartható legyen, szakembergárda, eszközök
10. tétel
Fejlesztési Terv
Széchenyi program - IFO régiók kijelölése
- személyi / tárgyi feltételek meghat. fejlesztése
- pályázatok meghirdetése
- beruházások banki támogatása
- infrastruktúra-fejlesztés támogatásának programja
→ ezt pótolta a Nemzeti Fejlesztési Terv 1., 2. - a turizmus fejlesztése is benne van
- a jobb megvalósításhoz vezet
- a gyors profithoz jutást kell szorgalmazni - újabb eszközök
inszentív utak: ösztönzés, jutalmazás, cégek részéről a termelés javítása,
- a nagyobb bevétel szorgalmazása érdekében hozták létre
→ támogatni lehet a dolgozókat csoportos utazásokkal
tanulmányi
szakmai / konferenciák
- kiegészülnek egyéb szabadidős fix és fakultatív programokkal
- költségek - a cégek állják
- szervezés - együttműködéssel :
cégek + utazási irodák + közlekedési vállalatok + biztosító társaságok = IFO-ban résztvevők közösen szervezik.
- előnyei - hivatás / gazdasági / biznisz-turizmus előnyei
11. tétel
konferencia-turizmus
plenáris üléstermek, szekció üléstermek
biznisz-center építés (infrastruktúra, hostess szolgáltatás, tolmácsok)
+ komplexitás (szállás, ellátás)
12. tétel
túl centrális (Budapest + Debrecen)
rendezvényszervezés - milyen idegenvezetők, hostessek, + más IFO dolgozók
tárgyi: közlekedési infrastruktúra
jogi: magyar + EU törvényekhez kell igazítani
public relation = közönségkapcsolat (PR)
a közönséget kell szolgálni
vállalati érdekek közös nevezőre hozni
szoros kapcsolatban van a sales promotionnal)
reklám
13. tétel
piac fogalma
küldő - fogadó terület közötti mozgás
specifikus idegenforgalmak
zarándok - belső indíték, tömeges, szűk anyagi bevétel
fontos: a jó bemutatkozás, arculatteremtő, imázsteremtő
14. tétel
pl. a 6-os pont
15. tétel
(kimaradhat)
- milyen vállalkozások vehetnek részt: kft, zrt stb.
- körutazó turizmus (a vakációs turizmus egyik fő motívuma)
16. tétel
- közepes és túlcentralizált
- cél: a kapacitás bővítése, az osztályba-sorolás bővebb megjelenése,
falusi / tanyasi turizmus
- motivációkkal való befolyásolása fix és fakultatív programokban
- legnagyobb édesvízi tó
- Európa egyetlen pusztája
- természeti adottságok / gyógy-turizmus
- történelmi korokat tudunk említeni (római, török)
- kulturális - építészet, szobrászat, festészet, Kodály-módszer, táncművészet,
gasztronómia
- el lehet szegényedni / meg lehet gazdagodni
17. tétel
- lásd 6. tétel
18. tétel
- nagy szerepet játszik
- autópályák építése, úthálózat
- vasutak átszervezése
- bővítik a repülések (űrutazás?)
19. tétel
- fontossága: - munkahelyteremtés
- közvetlen bevételi forrás
- a háztáji többletet közvetlenül értékesítheti
- szemléletváltás (a mezőgazdaságot az EU szűkíteni akarja)
- komplexitás megjelenése kulturális eredménnyé válik (= szebb lesz a falu)
- agglomerációval összedolgozás
- az elmaradott térségek fejlődhetnek